Günümüzde dijitalleşmeyle birlikte internet yoluyla bankacılık işlemleri oldukça kolaylaşmıştır. Bankacılık işlemlerinin internet yoluyla kolaylaşması, dolandırıcılara çok farklı yöntemler sağlamıştır. Günümüzde dolandırıcılık suçu; kötü amaçlı yazılım, hacking, sahte reklam vesaire birçok yöntemle işlenebilmektedir. Bu yöntemler bankaların ekstra güvenlik mekanizmalarıyla önlem almasını gerektirmektedir.
Banka müşterilerinin bankacılık bilgileri ve şifrelerinin güvenliğini/gizliliğini sağlayamamaları şeklindeki kusurları, bankaların var olabilecek kusurlarını ortadan kaldırmayacaktır. Çünkü bankaların müşterilerden çok daha fazla dolandırıcılık olayları hakkında bilgi sahibi ve tedbirli olması gerektiğinden dolayı olağan dışı ve şüpheli işlemleri takip ederek, teknolojinin verdiği imkanları kullanarak, güvenlik süreçleri uygulamaları gerekmektedir.
BDDK tarafından yayımlanan Bankalarda Bilgi Sistemleri Yönetiminde Esas Alınacak İlkelere İlişkin Tebliğ 26’ncı maddesinin ikinci fıkrasında: “Banka, internet bankacılığı faaliyetleri kapsamında gerçekleşen sıra dışı ve şüpheli işlemleri tespit etmek için takip mekanizmaları kurar.”
Bankalar birer güven ve itimat kurumları olduklarından kural olarak hafif kusurlarından da sorumludurlar. Bankalar, müşterilerinin kişisel bilgilerini korumakla mükelleftir. Bankaların, internet bankacılığında müşterilerinin güvenliğini sağlayacak güvenlik enstrümanlarını kullanması zorunludur.[i]
Bankalar, ağırlaştırılmış sorumluluğun bir gereği olarak objektif özen yükümlülüğü altında bulunmakta olup, buna karşılık hafif kusurlarından dahi sorumludurlar.[ii]
Bütün bunlar göz önüne alındığında internet ve mobil bankacılık üzerinden yapılan dolandırıcılıkta bankalar hafif kusurlarından dahi sorumludurlar. Mobil bankacılık üzerinden yapılan işlemlerde yalnızca SMS doğrulaması yapılması yeterli güvenliği sağlamamaktadır. SMS içeriklerini okuyabilen ve dolandırıcılar tarafından kullanılan çok sayıda casus yazılım mevcuttur. Bankanın güvenliği sağlamak için gerektiğinde müşteriyi arayıp sözlü onay alması gerekmektedir.
Anılan hükümler ve yargı kararları uyarınca: Mobil bankacılık yoluyla yapılan dolandırıcılıkta (Kredi çekme, EFT, havale vb.) bankalar, müşteriye gerekli bilgilendirmeyi yapmaksızın bu işlemlere onay veriyorsa, özen yükümlülüğü gereği bankalar sorumludur ve müşterinin bu dolandırıcılıktan doğan zararını karşılamak zorundadır.
Bu noktada Önal&Önal Hukuk Bürosu’ndan hukuki destek almanızı öneririz.
[i] Ankara Bölge Adliye Mahkemesi 21. Hukuk Dairesi, 27.06.2024 Tarih ve E.2022/670, K.2024/813 Sayılı Kararı [ii] Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, Tarih 19.12.2019 ve E.2017/131, K.2019/1395 Sayılı Kararı